Spread the salaam

Sunday, July 3, 2011

Kenapa Aku Diuji? Maka Al-Quran Menjawab..

Kenapa Aku Diuji Sampai Macam Ni?
" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " -(Al-Ankabut, ayat 2-3)

Kenapa Aku Selalu Tak Dapat Apa Yang Aku Nak?
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " -(Al-Baqarah, ayat 216)

Kenapa Ujian aku dpt ni sangat berat?
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -(Al-Baqarah, ayat 286)

Kenapa Aku selalu kecewa?
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " -(Al-Imran, ayat 139)

Macam mana aku nak hadapi semua ni?
" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. " -(Al-Imran, ayat 200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', " -(Al-Baqarah, ayat 45)

Apa Yang Aku Dapat Dari Semua ni?

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ..." -(At-Taubah, ayat 111)

kat siapa lagi aku boleh berharap?
" ....Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. " - (At-Taubah, ayat 129)
Aku Dah Tak Tahan Lagi! Bosan Dengan Semua Ini!
" ....dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." -(Yusof, ayat 87)

[sumber]

Footnote: Jangan cepat putus asa. Allah sentiasa ade kat kita. setiap dugaan tu mesti ade hikmah dan pengajaran. so kena faced dengan tenang and cool. Aku ingatkan kat diri aku sendiri dan ingatkan kat korang. sbb saling mengingati tu penting. Semoga kita dapat rahmat dari Allah s.w.t Amin. Selamat Malam :)

No comments:

Post a Comment