Spread the salaam

Friday, December 28, 2012

Bubur Kosong Sardin Goreng

Assalamu'alaikum =)

Malas pulak nk kuar pi food court ptg2 tdi...oleh sebab setengahhari dah keluar g Jabatan Kimia, pastu teman kawan2 gi shopping stock makann pastu balek kolej dengan berjalan kaki, bukan men jauh lagi berjalan hari nih..haha..balik2 bilik je dah zohor (time orng solat Jumaat)...aihh, terasa mmng letih...

Bila terasa lapar, punyalah selongkar apa ade dalam laci meja...jumpa la segenggam beras, 1 tin sardin kecik dngn kiub pati ayam knorr...aku pun terfikir, buat bubur panas2 ni sodap jgk...walaupun aku masak xde la sesodap makcik food court tu masak, tapi sedap jelah aku makan...bukan ape, sesekali buat menu sendiri yg ntah ape2 tu best gk, boring jgk klo hri2 kne pk nk beli mknn ape setiap kali aq smpai depan food court...x byk gerai yg bkk musim2 study week ni...gerai bubur kegemaran aku tu pun x bkk jgk =(...

Walaupun aku ni sering fail masak bubur je pun, tpi aku tetap nk cube gk...bubur smooth je masuk dlm mulut...x yh nk kunyah2 sangt...x dela pnt rahang aku ni bekerja..haha..

Mula2 masak bubur (selama ni kat rumah, ummi aku yg selalu buat, aku tinggal makan je), aku try la cmpur dngn perencah nasi goreng tomyam....mklumlah tngh demam mse tu, roomate xde...so, aq rembat je la ape2 yg bole dimasak, nk isi perut b4 telan ubat...kali kedua, dah ade roomate pun gagal jgk...bubur tawar..aku pun bubuh la garam kasi masin sikit...bole la mkn dngn keropok...(boleh tahan x sedap....hua2)...

Hari ni, kali ketiga aku masak bubur nasi...kali ni, sedap lah jgk..

    
P/S : Gambar2 ni culik kat google image...kamera aku roasak..

Mula2, Sardin yang ade tu, aku goreng dengan minyak masak...(ney selalu aku buat kat rumah)..sedap dripada sardin tumis biasa...

Lepastu, aku panaskan air dalam rice cooker, kasi menggelegak sikit...pastu, masukkn 1 kiub pati ayam knorr (xde ayam, pati pun jadilah buat rase2 je. Malas nk beli ayam mentah kat kedai tu, buat semak peti ais kolej je). Dah tu, aku masukkan segenggam beras yg aku jumpa dalam tapawe dalam laci meja aku tdi...lepas tu aq tambah air ag nk kasi nasi tu lembik secukupnya...pastu letaklah setengah sudu teh garam...kacau2 sehinggalah jadi rupa bubur...dah siap..makan dngn sardin goreng tadi bubuh kicap sikit..haaa...alhamdulillah, kenyang daa..cume sayur je x letak, sbb xde sayur yg di tanam kat sekitar kolej ni..klu ade dah lame aq rembat...pokok2 buah mmng byk merata-rata...klo ummi aku taw makan xde sayur ni, mmng sah kne bebel.....tu yg aku sayang kat ummi aku, sentiasa pastikn anak2 die ikut piramid makann hri2.....klo xde sayur, msti ummi sebut full name aku suh amik sayur...haha..ummi ni kelakar r kekadang...

k, da abes, time to wash all the dishes yg semak atas meja study aku ni..bai!

No comments:

Post a Comment