Spread the salaam

Tuesday, January 22, 2013

Yellow Glowing Trip

Assalamu'alaikum....

Ahaii, sudah lama jugak x menulis kat sini....mklumlah aku nak lepaskan 'exam mode' dlu...alhamdulillah dah lama abes exam...dah masuk 1 minggu lebih sikit menjalani cuti semester ke-5 ni...berdebar jugak nk masuk semester 6...yang menuntut diri ini untuk lagi matang dalam banyak urusan...

So, what can I conclude for my 5th semester?? biasalah ade perkara yang okay ada yang x okay berlaku sepanjang semester 5 itu...lagipun ia sudah menjadi sejarah...hoho..tapi aku nak cite benda2 yang best je la...yang x best tu tolak tepi, simpan kat tempat len....

Anyway, yang aku sukanya, sem 5 ni, field trip nye lebih byk dari sem2 lepas....(padahal 3 je pun yg official la tu pun dekat2 area Selangor saje..hoho..)...kalau bagi aku handle trip2 ni, aku lebih suka buat sendiri, sbb malas nak berhadapan dengan kerenah ala2 birokrasi pihak atasan kampus...tpi, bila aku pk ianya wajib utk sume coursemates aku yang pelbagai ragam, maka haruslah berprosedur,,,ohooo...

As a leader, aku agih2kn tugasan mengikut kumpulan masing2 dalam group biogen batch aku...ade yang ok dan sangat berpuas hati dngn kerja mereka, tpi x kurang ade jugak yg buat kerja half way, then, at the end, aku jugak yg kene settle down...it's okay la...wlupun ade orng yg kejenye asyik salahkan orng laen ja....komen itu ini...apa yg aku dpt point out kat sini adalah miscommunication antara group2 yang terlibat...okeehh, aku akan cuba sedaya upaya utk tak berkecil hati dengan apa yg berlaku...sbb aku tahu ianya bakal berlaku berulang2 kali...hmmm...

Here some of the pictures of our journey to see fireflies at Kampung Kuantan, Kuala Selangor....Ya Allah, seriously that night scenery was very cheerful with the yellow sparks and glows produced by the fireflies body system...Kelip2 ni tempat tinggal die kat pokok berembang...so, as long as that Berembang trees are conserved, then, the fireflies populations will not become extinct...

Ni la firefiles yang bertebaran kat celah2 dedaun Berembang..pokoknye mmng le x kelihatan sbb mlm tu sngt gelap...n lepas hujan pulak...kami amat dilarang 'on' kan flash demi memelihara kesejahteraan kelip2 ni, takut mereka terkejut lalu terbunuh...

Glowing, glowing in the dark...

Keadaan sekitar tempat menunggu utk melihat kelip2...masa ni hujan turun x berhenti dari awal perjalanan kami dari kampus...sehinggalah pkul 9.00 mlm hujan dah mula reda...

some of the unique species of the fireflies..

Pemandangan waktu petang..perahu2 ni la yg kami naik waktu malam menyusur sepanjang sungai ni selama 25 minit dengan bantuan pendayung2 profesional dri kalangan penduduk tempatan...

Aras air sungai yang menakutkan..ketika ini hujan sedang rancak bercucuran jatuh ke bumi..



Bersama pensyarah kami untuk subjek Animal Physiology, Dr Meena..muka2 teruja nak naik sampan!




No comments:

Post a Comment