Spread the salaam

Saturday, July 7, 2012

Odyssey : Bring heart closer to earth's Creator

" Katakanlah, "Berjalanlah di bumi, maka perhatikanlah bagaimana (Allah) memulai penciptaan (makhluk), kemudian Allah menjadikan kejadian yang akhir (Allah membangkitkan manusia setelah mati kelak di akhirat). Sungguh, Allah maha kuasa atas segala sesuatu " - Al-'Ankabut, ayat 20.

Flash back....
My friend : kau nk jdi ape nnti besar?
Me : Hmm, aku nk jdi pengembara lah....
My friend : Eh, same lah kita!
...............................................................................................................................................
Itu antara dialog saya n kawan sye mse kami lunch sme2 kat kafe di kampus satu hari yang lalu...


Setiap hari, selama Allah izinkan saya untuk bernafas, sye berasa sngt2 bersyukur, sbb selama itulah sye masih mmpunyai masa untuk buat perkara yg nak sangat saya buat dlm hidup...alhamdulillah! Yup, jika diizinkan Allah, sye nk pusing satu dunia ni!...hehe..byk sngt tempat2 yg menarik yg Allah jadikan kat Bumi ni untuk kite sme2 mentadabbur alam ni...setiap tempat yg Allah jadikan mmpunyai keistimewaan tersendiri dan permukaan bumi yg berbeza2...subhanallah...bagi sye lah, hati akan rse lebih dekat dngn Allah bile kita saksikan sendiri keindahan alam ini...sbb dlm proses kite berjalan, menikmati alam, secara x langsung kite akan rasa kagum, kite rasa diri kite ini kerdil dan perlu Allah dlm setiap saat hidup kite...

Baru2 ni, saya memberitahu ummi saya yg saya berhasrat untuk melawat negeri di bawah bayu...Tapi ummi x membenarkan jika saya mahu pergi ke sana dalam masa yg terdekat ini..Saya dah lama simpan hasrat ni, saya nak lihat kembali tempat di mana saya main kecik2 dlu...lebih kurang17 tahun kot saya x pernah jejak ke Kota Kinabalu, Sabah selepas kembali ke semenanjung. Seingat saya, parents selalu bawa saya dan abang saya jalan2 ke Tanjung Rhu..Kemudian, ke Kundasang yg merupakan kawasan tanah tinggi yang begitu nyaman, tenang, hijau, dan sejukk! Lebih seronok berbanding di Genting dan Cameron..Tapi, kali ini saya insyaAllah akan pergi bersama rakan2...saya fikir, masa bergelar 'student' inilah merupakan 'prime time' untuk melakukan kerja2 kembara ni...kalau zaman sekolah dlu, parents lah yg buat segala 'plan' bagi memenuhi musim cuti sekolah...tpi kali ini biarlah 'I do my own plan' disebabkn masa lapang saya sudah x sama dngn masa cuti mereka...setakat ini ape yang saya cadangkan adalah selepas tamat final semester (end of my bachelor).hehe..InsyaAllah :)...so, we have to start collecting money from now! Maybe on that time, we all already get a steady financial supply..:)


Kawasan Kundasang..Sejuk saja mata memandang! :)


Saya rasa ramai yg kenal dengan puncak ini....



Inilah puncak Gunung Kinabalu (Lows Peak setinggi 4095.2 meter). Gunung Kinabalu ini terletak hampir dengan kawasan tanah tinggi Kundasang...Saya nk sngt sampai kat atas ni...sbb dlu mse sye dlm usia 3 or 4 tahun sye mampu tinggal kat kaki gunung je sementara menunggu ayah saye and his team naik sampai puncak...If I can reach the peak once in life, it's more than enough :)

Inilah gambar ayah saya ketika berada di puncak Kinabalu dlm thun 1993 or 1994....
















Saya tahu bukan senang melakukan aktiviti mendaki gunung ni...banyak perkara kene persediaan awal, dari aspek fizikal, mental dan rohani...ketiga2nya mesti kuat dan seimbang....'fitness exercise' yang cukup kerana pendaki akan mendaki di pelbagai keadaan bentuk muka bumi...di samping persediaan yang lain seperti pakaian tebal, baju hujan dan bekalan makanan yg dpt memberi tenaga dengan segera dan ubat2an..Perlu mengetahui tentang AMS (Acute Mountain Sickness) dan cara2 mengatasinya...Gunung Kinabalu ini dikategorikan sebagai gunung ber altitude tinggi (12000 - 18000 feet meters), maka risiko untuk mengelaminya tinggi dan kesan setiap individu tu berbeza2...ade yg biasa2 sje n ade yg teruk...


Selain itu, pendakian ini juga dapat mengajar pendaki agar peka terhadap masa dan keselamatan...Berada di atas gunung, faktor masa sangat penting, sama ada untuk memulakan pendakian ke puncak, mahupun untuk turun semula dari puncak kerana faktor kabus yg mampu menghadkan jarak penglihatan menyebabkan kesukaran untuk bergerak...jadi, jika kita berhasrat untuk mendaki dengan baik, ikut saja arahan yg diberikan oleh juru pandu yg lebih berpengalaman... 

Pendakian menuju ke puncak mesti menggunakan tali, kerana pendaki terpaksa  menempuh permukaan gunung yg hampir menegak...

Lakukan pendakian mengikut kemampuan...xpe slow2..klo x mampu berehat dahulu..
Permukaan mendatar di bahagian puncak gunung kinabalu...

Pendakian gunung bukanlah sesuatu yang mudah..Sememangnya penat dan tercungap-cungap...perlukan kesabaran yang teramatlah tinggi kerana mengambil masa yg panjang dan tenaga yang byk, disamping berdoa kpd Allah agar segalanya selamat dan berjalan lancar...

 

No comments:

Post a Comment