Spread the salaam

Sunday, January 27, 2013

Algae Trip

Assalamu'alaikum =)

Ahaaii, ookay, next trip for the last semester is algae trip...trip ni istimewa sikit, fasal trip kali ni 5 orang students saja yg ikut serta..trip ni adalah sempena kerja lapangan yang mesti dilakukan bagi subjek elektif Fikologi...woohaa...trip ni diadakan di Port Dickson, Blue Bay Beach...Tugas kami adalah mencari dan mengumpulkan algae2 yg 'berkeliaran' kat sekitar pantai yang terlibat...Kami menaiki van fakulti sains, UPM...bersama driver van, pensyarah kami n seorng pembantu makmal... 

Sampai je kat pantai tu, kami terus msuk kat dalam air laut...biasanya kalau kat pantai aku x pernah pakai selipar or kasut ke..ttpi kali ni aku pakai...sbb geli bila kaki terpijak algae tu..huu..lagipun ada batu2 tajam kat dasar air laut tu....so, kami dibekalkan sorng satu plastik sampah kaler biru...dan kerja2 memungut dan mencari algae pun berjalan...tpi serius geli nk sentuh algae tu...ade yg slimy...dan algae ni berbau hamis, cm bau ikan...kalau x kerana aku belajar ape tu algae, xdenye aq nk kutip rumpai2 hijau yg berserabut kat pantai tu...haha...selalu je jumpe algae ni kat pantai2 yang tercemar airnye dengan sisa buangan...kesian pantai...sedih betul bila manusia sanggup mencemarkannya dengan menyalurkan sisa buangan n chemicals kat pantai...:(

Kemudian, sample2 algae yg kami kutip ni, kami bawa ke makmal sains marine kat port dickson tu jgk utk membuat herbarium, proses kenalpasti spesis yang kami jumpa...aku agak stress la sbb dah lebih 10 kali aku salin plastik sbb asyik bocor je...aku tngk algae2 ni mana ade duri..., so, aku pun mencari2 apekah punca plastik aku asyik bocor je, rupenye, ade bende cm cacing yg terselit kat algae yang aku kutip tu...haaa, sahlah keje cacing nih yg dok gigit plastik aku, sbb die gigit jari aku pun sakit..euww!!

Proses pengenalpastian spesis nih proses yang paling rumit, sbb kne 'selongkar' byk buku utk 'observe' persamaan ciri2 setiap algae dngn yang dalam buku, barulah dpt nama saintifik masing2...herbarium kali ni, xperlu gune gam, sbb algae ni die bole produce bahan lekitan sendiri, so, bile kite press algae2 ni, dah bole lekat sendiri kat atas papan herbarium tu...

Mood : masing2 dah kepenatan masa ni...lecturer tinggalkan kami sekejap sbb g solat Jumaat

Kerja2 pengenalpastian nama spesis dilakukan dengan teliti oleh kami

Proses mencari dan memungut sample2 algae di sekitar blue bay beach...kat area ni, air lautnya bukan men busuk ag...

Suasana dalam makmal sains marin, port dickson, bersama lecturer kami





No comments:

Post a Comment