Spread the salaam

Tuesday, January 29, 2013

Durian Crepe Mission

Assalamu'alaikum =)

Sempena tengah cuti semester yang tak berapa nak panjang....ni eh!

Durian Crepe Mission adalah salah satu rancang aku...ohhoo...byk gile resepi die yang aku jumpe kat Chef Google nih...haruslah aku pilih yang paling simple kan...

Antara bahan2 yang simple tu adalah :-

Tepung gandum 20g 
Tepung Kastard 20g
Tepung Jagung 10g
Tepung Ubi 10g

(Eh bukan main banyak lagi tepung die)

Oleh sbb timbang aku ni, senggat die besar sngt, maka aku pun gune cawan jela...klo nk timbang less than 100 gram ni, mmng kne gune timbang cm kat lab kimia tu..haha...

so, yg 20g tu, aku jadikn 1 cawan, yg 10g tu 1/2 cawan (eh suke hanti mak ngah je)

Telur 1 bijik
Minyak masak 1 sudu besar
40ml susu segar
150ml air kosong

1/2 kotak non dairy milk cream...(pastikn halal ehh, jngn men rembat je kat kedai tu..he2)
paling penting durian yang elok isinye...

Cara2 :-

Masukkan semua sekali 4 jenis tepung tu, telur, minyak masak, air susu n air kosong ke dalam mixture....putarkan sehingga anda berpuas hati dengan doh yg terhasil...pastu, tapiskn...panaskn kuali yang anti-lekat...renjis2 skit minyak masak tu kat kuali, lpas tu dengan lemah lembutnya letaklah sesenduk kecik kat dlm kuali..rata2kan gune belakang senduk tu tu...biarkan sampai crepe tu kering...(bukan hangus ekk)...pastu, dah bile dah masak biar je terhampar kat atas pinggan sampai die sejuk..


Cream n Durian flesh :-

Asingkan isi durian dari bijinya...pastu lenyek2kan..

Untuk cream plk, korng masukkn dalam mixture, pastu putar time cream tu tngh keras ag...jangan tunggu ianya cair, sbb cream tu x kan kembang...cream tu plk jngn terlebih putar, nnti terlebih kembang, maka tercepat cair..haaa...kalau dah cair tu, cepat2 masuk free balik, bagi die 'solidified' skit, cm rupa aiskrim tu, then barulah bubuh balik..x yah putar balik tw..

dah siap tu, letakkn cream n isi durian kat atas crepe yg dah sejuk...pastu lipat kanan, kiri, atas, bawah...siap!!!!..



Dalam eksperimen aku, durian crepe aku agak liat sikit...makcik aku ckp masih ade rse lempeng tu...x smooth sngt...so, aku cdngkn tepung ubi tu x yah bubuh...sbb ia punca crepe meliat...then, kalau dah guna tepung kastard, x perlu pewarna kuning..sbb adunan tu bila dimasak mmng dah kuning...nnti silau pulak..eh!

Selamat mencuba..





No comments:

Post a Comment